IKEA to jedna z najbardziej rozpoznawalnych na świecie marek z zakresu branży wyposażenia domów i mieszkań. Od 1943r. gdy startowała na rynku jako mała szwedzka firma oferująca produkty z katalogu wysyłkowego, rozwinęła się na globalną skalę. Lokalizacje sklepów występujących na całym świecie liczone są w setkach, a marka IKEA wciąż poszerza swoją działalność o kolejne punkty sprzedaży, ale i świadczące usługi projektowe studia planowania.
Większość społeczeństwa wiąże miano IKEA z meblami, artykułami kuchennymi, czy dodatkami dekoracyjnymi wnętrz. Niewiele osób jednak wie, że działalność wielu firm podlegających pod markę to znacznie więcej, niż widzimy na sklepowych półkach.
IKEA doskonale wpisuje się w proekologiczną zasadę zrównoważonego rozwoju. Wykorzystuje materiały odnawialne oraz pochodzące z recyklingu, zmieniają artykuły na przyjazne środowisku oraz inwestują w odnawialne źródła energii.
Część grupy, znana jako IKEA Industry Zbąszynek rozpoczyna prace budowlane nad realizacją jednaj z największych w Polsce oraz w całej Europie farmą fotowoltaiczną przeznaczoną na własny użytek. Inwestycja liczyć będzie 37 tys. modułów fotowoltaicznych, które dadzą łączną moc instalacji na poziomie 19 MW. Przedsięwzięcie znajdzie się na gruntach będących własnością IKEA Industry w Zbąszynku oraz w Babimoście i zajmie powierzchnię odpowiadającą wielkością aż 6 sklepów marki.
„Jest to ważny kamień milowy w planie inwestycji IKEA Industry w energię odnawialną w Polsce. Po blisko dwóch latach od ogłoszenia planu, po uzyskaniu wszystkich formalnych zezwoleń, 20 maja 2022 r. rozpoczęliśmy proces budowy instalacji fotowoltaicznej w Babimoście. Mamy nadzieję, że analogiczne prace będą mogły się rozpocząć już wkrótce w Zbąszynku i innych fabrykach IKEA w Polsce, ale tempo tych inwestycji jest zależne od procedur i czasu oczekiwania na zezwolenia” – informuje Pani Prezes IKEA Industry Poland, Małgorzata Dobies-Turulska.
Działania grupy IKEA są przykładem na to jak prowadzić przedsiębiorstwa w kierunku realizacji celów polityki klimatyczno-energetycznej Polski ustanowionych do 2030r. Sama marka narzuca sobie ambitny plan osiągnięcia 80% redukcji śladu klimatycznego do końca dekady, a Polska odgrywa szczególną rolę w jej działaniach. To właśnie z terenów RP pochodzi 20% produkcji przeznaczonej dla IKEA. Fabryki należące do IKEA Industry są liderem w zakresie wprowadzanych ograniczeń emisji dwutlenku węgla i skracają czas na osiągnięcie tego samego wyniku do 2025r. Na realizację celu nie zostało wiele czasu. Marka prowadzi intensywne działania, jednak znaczącym utrudnieniem w dopełnieniu procesów są obowiązujące w Polsce skomplikowane i czasochłonne procedury w zakresie uzyskiwania wielu zezwoleń oraz decyzji wymaganych przed przystąpieniem do realizacji planowanej inwestycji.
OZE to ważny element marki, będący sposobem na wypełnienie postawionych celów. Jedna z grup ściśle związana ze sklepami IKEA może pochwalić się kapitałem 2,5 mld euro ulokowanym w czystej, zielonej energii i publicznie deklaruje kolejne wysokonakładowe inwestycje w rozwój odnawialnych źródeł na całym globie.
Elektrownie słoneczne to niejedyne źródła ekologicznej energii realizowane z udziałem IKEA na terenie kraju. W latach 2011-2016 grupa stała się posiadaczem turbin wiatrowych o łącznej zainstalowanej mocy niemal 178 MW, a sama IKEA Retail Polska ma na swoim koncie 6 farm wiatrowych liczących 80 wiatraków, generujących w ciągu roku ok. 400 GWh zielonej energii elektrycznej. Wynik ten znacząco przekracza wszelkie zużycie energii na potrzeby należących do grupy sklepów, magazynów oraz center dystrybucyjnych zlokalizowanych w obrębie kraju.
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą lub podaniem nazwy wydawcy Marketing Relacji Sp. z o.o.