W odpowiedzi na zagrożenie wyczerpaniem się światowych zasobów naturalnych, jak ropa naftowa, czy gaz ziemny na rynku zaczęły pojawiać się innowacyjne koncepcje mogące zastąpić konwencjonalne surowce poprzez alternatywne technologie. Wypieranie paliw kopalnych objęło wiele sektorów krajowej gospodarki, w tym rynek motoryzacyjny. Konsekwencją zachodzących transformacji stała się tzw. elektromobilność.
Rynek elektromobilności rozwija się w zawrotnym tempie, o czym świadczy stale rosnący udział pojazdów zasilanych energią elektryczną na drogach. Potocznie nazywane „elektryki” zyskują coraz więcej zwolenników, co stanowczo potwierdza opublikowany przez International Energy Agency na koniec maja bieżącego roku raport Global Electric Vehicle Outlook 2022.
„ Niewiele obszarów nowej globalnej gospodarki energetycznej jest tak dynamicznych, jak pojazdy elektryczne” – mówi Fatih Birol, dyrektor wykonawczy Międzynarodowej Agencji Energetycznej.
Zgodnie ze statystykami opracowanego raportu sprzedaż samochodów elektrycznych w 2021r. podwoiła się, kreując wynik na poziomie 6,6 mln egzemplarzy. Do końca ubiegłego roku liczba „elektryków” na światowych drogach wciąż gwałtownie rosła, dając łączną ilość 16,5 mln, zatem w stosunku do 2018r. wynik wzrósł trzykrotnie.
Miejsce światowego lidera w zakresie sprzedaży samochodów EV zajmują Chiny. Ich wynik stanowi połowę globalnej sprzedaży, gdyż w 2021r. został potrojony do 3,3 miliona pojazdów. Samochody elektryczne produkowane w Chinach cechują mniejsze rozmiary oraz niższe koszty wytworzenia w stosunku do pozostałych rynków. To może stanowić mocny argument przemawiający za ich kupnem. W większości państw zakup samochodu z napędem elektrycznym wiąże się z dużą inwestycją, znacznie przekraczającą wydatek na zakup samochodu z powszechnym silnikiem spalinowym. Według danych zawartych w raporcie średni koszt samochodu elektrycznego w Chinach jest zaledwie 10% wyższy od tradycyjnego. Dla porównania na rynkach innych badanych państw średnia ta stanowi 45-50%.
Najgorszymi wynikami w sprzedaży pojazdów elektrycznych charakteryzują się państwa słabo rozwinięte oraz rozwijające się gospodarczo. W przeciwieństwie do państw przodujących w tym sektorze, nie posiadają one polityki wspierającej zakup samochodów EV, jak dofinansowania, czy inicjatywy społeczne promujące działania proekologiczne. Kraje zmierzające w kierunku zasad zrównoważonego rozwoju obierają kolejne ambitne cele w zakresie wdrażania transformacji infrastruktury drogowej przygotowującej na przyjęcie kolejnych e-pojazdów oraz deklarują podnoszenie udziału e-mobility w sektorze transportowym.
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą lub podaniem nazwy wydawcy Marketing Relacji Sp. z o.o.