W dniu 17 maja 2022 – PKN ORLEN podpisał porozumienie o strategicznej współpracy z firmą Alstom. Umowa dotyczy dostaw bezemisyjnych, ekologicznych pociągów i paliwa wodorowego dla publicznego transportu kolejowego. Koncern ORLEN konsekwentnie wdraża ogłoszoną w tym roku strategię wodorową. Co jest bardzo ważne, ORLEN zapewni infrastrukturę tankowania dla produkowanych przez Alstom pociągów. Pierwsze pojazdy wodorowe mają wyjechać na linie regionalne już w ciągu dwóch lat.
– Skutecznie wdrażamy strategię wodorową, która wspiera nasze dążenie do osiągniecia neutralności emisyjnej. Do 2030 roku zamierzamy przeznaczyć ok. 7,5 mld zł na inwestycje, dzięki którym blisko połowa produkowanego w Grupie ORLEN wodoru będzie nisko- i zeroemisyjna. To przełoży się na zmniejszenie o 1,6 mln ton emisji CO2. Tym samym strategiczna inwestycja wpłynie na wzrost bezpieczeństwa energetycznego Polski. Współpraca z firmą Alstom to kolejny ważny krok, który umocni naszą pozycję regionalnego lidera technologii wodorowych – mówi Daniel Obajtek, Prezes Zarządu PKN ORLEN.
Zgodnie z zawartym porozumieniem, firma Alstom będzie współpracowała z PKN ORLEN przy udziale w postępowaniach organizowanych przez operatorów publicznego transportu kolejowego. Alstom będzie odpowiedzialny za dostawy bezemisyjnych pociągów napędzanych wodorowymi ogniwami paliwowymi. PKN ORLEN będzie odpowiadał za dystrybucję, magazynowanie i dostawy paliwa wodorowego dla tych pociągów.
– Konsekwentnie rozwijamy alternatywne źródła energii, w tym wodór. To paliwo przyszłości, które długofalowo będzie napędzało transformację energetyczną. W tym obszarze mamy duże kompetencje, poparte doświadczeniem. Nawiązanie współpracy z firmą Alstom umożliwi nam wdrażanie pilotażowych projektów wodorowych w publicznym transporcie kolejowym. Współpraca przełoży się na wzmocnienie naszej pozycji w Polsce i całym regionie Europy Środowej – powiedział Józef Węgrecki, Członek Zarządu PKN ORLEN ds. Operacyjnych.
– Jednym z kluczowych elementów strategii Alstom jest pozytywny wpływ na klimat i środowisko. Technologii wodorowej w transporcie kolejowym używamy już od lat i jesteśmy pierwszą firmą na świecie, która uruchomiła komercyjny przewóz pasażerów pociągami wodorowymi. Są one całkowicie bezemisyjne i co ważne – częściowo produkowane w Polsce. Jako pierwsi wprowadziliśmy do Polski pociągi dużych prędkości – 20 składów Pendolino. Liczę, że Alstom również jako pierwszy wprowadzi do Polski pociągi wodorowe. Podpisanie dzisiejszej umowy z PKN Orlen to kolejny krok w kierunku transformacji polskiej kolei z wykorzystaniem najnowocześniejszych światowych technologii – powiedział Sławomir Cyza, Prezes i Dyrektor Zarządzający Alstom w Polsce, Ukrainie i Krajach Bałtyckich.
– Alstom jest pionierem w rozwijaniu technologii wodorowych w transporcie kolejowym. W 2018 roku jako pierwszy na świecie producent oddaliśmy do użytku komercyjnego pociąg wodorowy Coradia iLint. Współpraca z PKN ORLEN pozwoli nam skuteczniej realizować ambicję lidera technologicznego w przewozach kolejowych, a także ambicję Polski, jako jednego z kluczowych krajów, gdzie opracowuje się i implementuje technologie wodorowe. Główną motywacją do pracy nad technologiami wodorowymi jest konieczność szukania bezemisyjnych źródeł energii, również w transporcie.
Zwiększenie zeroemisyjnego ruchu na szynach oznacza mniej zanieczyszczeń oraz mniejsze emisje CO2 – powiedział Artur Fryczkowski, Wiceprezes i Dyrektor Sprzedaży i Rozwoju Biznesu Alstom w Polsce, Ukrainie i Krajach Bałtyckich.
W odpowiedzi na wyzwania związane z transformacją energetyczną Grupa ORLEN przygotowała strategię wodorową do 2030 roku, zintegrowaną ze strategią biznesową ORLEN2030. Dokument definiuje cele koncernu do końca dekady oraz długoterminowe ambicje w czterech kluczowych obszarach: mobilność, rafineria i petrochemia, przemysł i energetyka oraz badania i rozwój.
Strategia wodorowa zakłada zagospodarowanie wodoru w miejskim transporcie publicznym i kolejowym. W tym celu PKN ORLEN podpisał listy intencyjne o współpracy już z ponad 20 polskimi miastami oraz przedsiębiorstwami, będącymi potencjalnymi odbiorcami wodoru.
W 2021 w Trzebini zostało oddane do użytku laboratorium analityczne badania wodoru oraz pierwszy hub wodorowy. Produkuje on szary wodór z przeznaczeniem dla transportu. Docelowo wytwarzany będzie w nim niskoemisyjny wodór, pochodzący z odnawialnych źródeł energii (OZE). Do końca tej dekady ma funkcjonować już 10 hubów wodorowych m.in. we Włocławku i w Płocku.
Do 2025 roku w Centrum Badawczo-Rozwojowym w Płocku powstanie pracownia wodorowa. Prowadzone będą w niej testy i badania na instalacjach w zakresie produkcji wodoru, jego jakości i oczyszczania, magazynowania i transportu.
PKN ORLEN jest też liderem Mazowieckiej Doliny Wodorowej, w ramach której współpracuje z 36 podmiotami w zakresie produkcji, magazynowania i wykorzystania zero- i niskoemisyjnego wodoru, m.in. w transporcie, energetyce, gospodarce komunalnej i rolnictwie.
………………………………………….
Alstom Group.
Alstom wyznacza trendy niskoemisyjnej przyszłości. Opracowuje i wprowadza na rynek rozwiązania w zakresie mobilności, które stanowią zrównoważone podstawy przyszłego transportu. Produkty Alstom to pociągi dużych prędkości, metra, kolei jednoszynowej oraz tramwaje. Grupa Alstom wdraża zintegrowane systemy. Do potrzeb klienta dostosowuje: infrastrukturę, sygnalizację i rozwiązania w zakresie mobilności cyfrowej. Na całym świecie w komercyjnej eksploatacji znajduje się 150 tys. pojazdów firmy Alstom. W 2021 roku firma została włączona do indeksów zrównoważonego rozwoju Dow Jones, World and Europe, po raz 11 z rzędu. Grupa odnotowała przychody w wysokości 15,5 mld Euro za rok obrotowy kończący się 31 marca 2022 r. Siedziba spółki Alstom mieści się we Francji. Przedsiębiorstwo prowadzi działalność w 70 krajach i zatrudnia ponad 74 tys. pracowników.
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą lub podaniem nazwy wydawcy Marketing Relacji Sp. z o.o.