W 2021 roku łączna sprzedaż pojazdów elektrycznych wzrosła do 6,6 miliona aut. Stanowi to blisko 9 proc. światowego rynku samochodowego. Oznacza to ponad dwukrotny wzrost w stosunku do 2020 roku i ponad trzykrotny wzrost udziału w rynku do 2019 roku.
Ubiegły rok 2021 w Polsce również był przełomowy. Na polskim rynku największą dynamikę sprzedaży osiągnęły samochody z napędem alternatywnym. Samochodów z napędem hybrydowym lub elektrycznym w 2021 roku sprzedano ponad 152 tysiące, tj. o ponad 81,6 proc. więcej niż w 2020 roku. Pozostałe rodzaje napędów odnotowały spadki sprzedaży. Największy spadek odnotowały samochody z napędem diesla.
Łącznie w 2021 roku sprzedano ponad 520 tys. nowych aut. W porównaniu do poprzedniego roku odnotowano 7 proc. łączny wzrost sprzedaży. Jednak łączna ilość sprzedanych aut była mniejsza w porównaniu do sprzedaży nowych samochodów w latach: 2019, 2018 i 2017.
Zauważamy, że pomimo ubiegłorocznego wzrostu sprzedaży, w 2021 roku w Polsce odnotowano mniejszą sprzedaż o ok. 105 tys. tj. o 17 proc. w porównaniu do najlepszego wyniku z 2019 roku.
Lp | Rodzaj | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | zmiana 2021/2020 (w %) | zmiana 2021/2019 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Samochody osobowe | 486352 | 531889 | 555598 | 428347 | 446647 | 104 | 80 |
2 | Samochody dostawcze | 60989 | 68819 | 69872 | 59649 | 73926 | 124 | 106 |
3 | Łącznie osobowe i dostawcze | 547341 | 600708 | 625470 | 487996 | 520573 | 107 | 83 |
4 | % samochodów osobowych | 88,9 | 88,5 | 88,8 | 87,8 | 85,8 | 98 | 97 |
5 | % samochodów dostawczych | 11,1 | 11,5 | 11,2 | 12,2 | 14,2 | 116 | 127 |
Dane z PZPM na podstawie CEP
Najwięcej sprzedano samochodów osobowych. Stanowią one 85,8 proc. całej sprzedaży.
Analizując sprzedaż w pięciu minionych latach zauważamy, że nastąpił regres w sprzedaży aut osobowych. W 2021 roku sprzedano tylko 80 proc. wolumenu sprzedaży z 2019 roku.
Natomiast liczba samochodów dostawczych w 2021 roku była największa w całym okresie od 2017 r. Wzrosła ona o aż 24 proc. w porównaniu do 2020 roku i o 6 proc. w 2019 roku.
Tym samym w ostatnich pięciu latach udział sprzedaży samochodów dostawczych wzrósł z 11,1 proc. do 14,2 proc. w łącznej sprzedaży nowych samochodów w Polsce.
Ubiegły rok pod względem sprzedaży nowych aut był zróżnicowany. Dotyczy to zarówno aut osobowych, jak i dostawczych. W przypadku aut osobowych zdecydowanym liderem rodzaju klienta są samochody osobowe dla firm inkasując ponad 330 tys. sztuk pierwszych rejestracji za cały ubiegły rok. Pierwsze rejestracje nowych aut (zarówno osobowych, jak i dostawczych) na koniec grudnia 2021 roku wyniosły bowiem ponad 520 tys. sztuk, co w porównaniu do roku 2017 (547 tys.), 2018 (600 tys.), 2019 (625 tys.) nie wydaje się być dużą liczbą. W 2021 roku w porównaniu do 2020 roku sprzedano łącznie o 6,7 proc. więcej samochodów osobowych i dostawczych.
Obecny rynek jest mało przewidywalny, ponieważ następują zakłócenia w dostawach w wyniku pandemii oraz obecną sytuacją za naszą wschodnia granicą. Wszystko wskazuje na to, że na światowym rynku motoryzacyjnym jest wiele znaków zapytania. Być może sytuacja ustabilizuje się na przestrzeni najbliższych dwóch/trzech lat.
Lp | Rodzaj | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | Samochody osobowe dla osób indyw. | 147413 | 147436 | 162879 | 117291 | 115619 |
2 | Samochody osobowe dla firm | 338939 | 384453 | 392719 | 311056 | 331028 |
3 | Samochody dostawcze | 60989 | 68819 | 69872 | 59649 | 73926 |
4 | łącznie osobowe i dostawcze dla firm | 399928 | 453272 | 462591 | 370705 | 404954 |
5 | Łącznie osobowe i dostawcze | 547341 | 600708 | 625470 | 487996 | 520573 |
6 | Udział w rynku sam. dla osób indyw. | 26,9% | 24,5% | 26% | 24% | 22,2% |
7 | Udział w rynku sam. osobowe dla firm | 61,9% | 64% | 62,8% | 63,7% | 63,6% |
8 | Udział w rynku sam. dostawcze | 11.1% | 11,5% | 11,2% | 12,2% | 14,2% |
9 | Udział osobowe i dostawcze dla firm | 73,1% | 75,5% | 74% | 76% | 77,8% |
10 | łączny udział w rynku osób i firm | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% |
Dane z PZPM na podstawie CEP
Europejski rynek motoryzacyjny jest jednym z największych na świecie. W Unii Europejskiej (wliczając jeszcze UK) i EFTA (Szwajcarię, Norwegię, Islandię i Liechtenstein) w 2021 roku sprzedano 11 774 885 samochodów osobowych. Dla porównania Amerykanie w roku 2021 kupili 15 446 220 aut. Sprzedaż w Europie zmalała w porównaniu z rokiem 2020 o 1,5 proc. W tym samym czasie w USA wzrosła o 14,0 proc! Najwięcej nowych samochodów sprzedano w Chinach. W 2021 roku pierwszy raz od 2017 roku ich sprzedaż wzrosła i wyniosła 26,28 mln sztuk.
W samej Europie największy jest rynek niemiecki (pod względem produkcji i sprzedaży), na którym sprzedano w 2021 roku 2 622 132 nowych samochodów. Na drugim miejscu plasuje się Francja z 1 659 003, a na trzecim Wielka Brytania z 1 647 181. Polacy kupili w omawianym roku 446 647 samochodów osobowych.
Lp | Kraj | 2020 | 2021 | Zmiana |
---|---|---|---|---|
1 | Niemcy | 2917678 | 2622132 | 89,9% |
2 | Francja | 1650118 | 1659003 | 100,5% |
3 | Wielka Brytania | 1631064 | 1647181 | 101% |
4 | Włochy | 1381756 | 1457952 | 105,5% |
5 | Hiszpania | 851210 | 859477 | 101% |
6 | Polska | 428347 | 446647 | 104,3% |
7 | Belgia | 431491 | 383123 | 88,8% |
8 | Niderlandy | 355431 | 322831 | 90,8% |
9 | Szwecja | 292024 | 301006 | 103,1% |
10 | Austria | 248740 | 239803 | 96,4% |
11 | Czechy | 202971 | 206876 | 101,9% |
12 | Dania | 198102 | 185324 | 93,5% |
13 | Portugalia | 145417 | 146637 | 100,8% |
14 | Węgry | 128021 | 121920 | 95,2% |
15 | Rumunia | 126351 | 121208 | 95,9% |
16 | Irlandia | 88325 | 104669 | 118,5% |
17 | Grecja | 80977 | 100916 | 124,6% |
18 | Finlandia | 96418 | 98481 | 102,1% |
19 | Słowacja | 76305 | 75700 | 99,2% |
20 | Słowenia | 53677 | 53988 | 100,6% |
21 | Chorwacja | 36005 | 44915 | 124,7% |
22 | Luxemburg | 45189 | 44372 | 98,2% |
23 | Litwa | 40232 | 31371 | 78% |
24 | Bułgaria | 22368 | 24537 | 109,7% |
25 | Estonia | 18750 | 22336 | 119,1% |
26 | Łotwa | 13522 | 14344 | 106,1% |
27 | Cypr | 9993 | 10624 | 106,3% |
Pod względem liczby rejestracji nowych aut ubiegły rok zakończył się z najgorszym wynikiem od 1985 roku, co jest następstwem trwającej pandemii i przedłużającego się kryzysu na rynku półprzewodników. W 2021 roku w Europie zarejestrowano 11,75 miliona nowych samochodów osobowych. To o 1,6 proc. mniej niż w 2020 roku oraz aż o 26 proc. mniej niż w 2019 roku.
Najchętniej kupowanym autem w Europie został Volkswagen Golf. Volkswagen Golf utrzymał się na szczycie listy europejskich bestsellerów, jednak zaliczył jeszcze większy spadek liczby rejestracji niż w 2020 roku. Na drugą pozycję awansował Peugeot 208, a trzecie miejsce zajęła Dacia Sandero, wyprzedzając Renault Clio. W rankingu najpopularniejszych producentów ponownie bezkonkurencyjny okazał się Volkswagen, który jako jedyny sprzedał ponad milion aut.
Elektryczna motoryzacja to już nie nasza przyszłość, tylko codzienność. Potwierdza to podsumowanie sprzedaży aut za 2021 rok. Jednak nadal udział samochodów z napędem elektrycznym lub hybrydowym jest zdecydowanie mniejszy niż w krajach Unii Europejskiej. Dynamika wzrostu +81,6 proc. w porównaniu do 2020 roku robi wrażenie.
Rodzaj napędu | 2020 rok | 2021 rok | Zmiana % r/r | Zmiana udziału r/r | ||
---|---|---|---|---|---|---|
tys. szt. | udział % | tys. szt. | udział % | |||
Benzyna | 265.3 | 61,9 | 237.5 | 53,2 | -10,5 | -8,8 pp |
Diesel | 79.2 | 18,5 | 57 | 12,8 | -28 | -5,7 pp |
Alternatywne* | 83.8 | 19,6 | 152.2 | 34,1 | 82,6 | +14,5 pp |
w tym: | ||||||
BEV | 3.7 | 0,9 | 7.1 | 1,6 | 92,7 | +0,7 pp |
PHEV | 4.5 | 1,1 | 9.3 | 2,1 | 105,9 | +1,0 pp |
FCEV | 0 | 0 | 0.1 | 0 | +0,0 pp | |
HEV | 36.8 | 8,6 | 57.9 | 13 | 57,3 | +4,4 pp |
MHEV | 29.5 | 6,9 | 64.3 | 14,4 | 118,2 | +7,5 pp |
LPG | 9.1 | 2,1 | 13.5 | 3 | 47,8 | +0,9 pp |
CNG/LNG | 0.03 | 0 | 0.005 | 0 | -81,5 | +0,0 pp |
Inne / b.d. | 0.2 | 0 | 0.04 | 0 | -81,9 | +0,0 pp |
PZPM na podstawie danych CEP |
Rodzaje napędów alternatywne w samochodach osobowych:
Skrót | Nazwa |
---|---|
BEV - Battery Electric Vehicle | Pojazd o napędzie akumulatorowym (w pełni elektrycznym) |
PHEV - Plug-in Hybrid Electric Vehicles | Pojazd hybrydowy Plug-in |
FCEV - Fuel Cell Electric Vehicles | Pojazd zasilany ogniwami paliwowymi z wodoru |
HEV - Hybrid Electric Vehicles | Hybrydowy pojazd elektryczny |
MHEV - Mild Hybrid Electric Vehicle | Łagodne hybrydy (z silnikiem spalinowym wyposażone w maszynę elektryczną) |
LPG - Liquefied petroleum gas | Pojazd o ciekłym napędzie gazowym powstałym z ropy naftowej |
CNG/LNG - Liquefied Natural Gas/ Compressed Natural Gas | Pojazd o napędzie gazowym - sprężony lub skroplony |
Nowych aut z napędem wodorowym w 2021 roku sprzedano tylko 74 pojazdy, a w 2020 nie sprzedano ani jednej sztuki z takim napędem. Dlatego w dalszej analizie będziemy pomijali ten rodzaj napędu.
Ilości sprzedanych nowych samochodów w całym polskim rynku w 2021 roku wg rodzaju napędu. H3
W ubiegłym roku pod względem ilości sprzedanych samochodów nadal na czele pozostawała benzyna. Łącznie sprzedano 237,5 tys. nowych aut. Na drugie miejsce awansowały auta z napędem alternatywnym. Sprzedano ich 152,2 tys. sztuk. Nowe auta napędzane silnikiem diesla uplasowały się na trzecim miejscu. Sprzedano 57 tys. aut.
W ubiegłym roku największy udział w całym rynku sprzedaży nowych samochodów nadal miała benzyna. Samochody o napędzie benzynowym stanowiły 53,2 proc. całkowitej sprzedaży nowych aut. Na drugie miejsce awansowały auta z napędem alternatywnym z 34,1 proc. udziałem w rynku. Na trzecim miejscu uplasowały się nowe auta napędzane silnikiem diesla. W 2021 roku sprzedaż nowych samochodów z napędem diesla stanowił już tylko 12,8 proc. udziału w całym, polskim rynku. Diesel odnotował największy spadek, który wyniósł 28 proc. w skali 2021 roku do 2020 roku.
Sprzedaż nowych aut z napędem elektrycznym lub alternatywnym wspierana jest dopłatami z UE lub rządowymi. Dopłaty do samochodów elektrycznych i hybryd są zauważalne, aczkolwiek nadal dla Polaka nie pokrywają one w pełni wyższej ceny auta tego rodzaju. Drugim znaczącym ograniczeniem sprzedaży aut z napędem alternatywnym jest zbyt mała liczba stacji doładowań.
Należy spodziewać się, że wysoka cena benzyny i oleju napędowego, szybko rosnąca liczba stacji doładowań elektryków oraz magazyny energii spowodują w najbliższych latach znaczny wzrost zakupu samochodów z napędem alternatywnym.
W obecnej perspektywie jest to jak najbardziej uzasadnione, ponieważ w pierwszym kwartale 2022 roku ceny paliwa, w tym cena ropy była wyższa o ok. 1 zł od ceny benzyny.
Wśród samochodów z napędem alternatywnym najwięcej sprzedano hybryd miękkich, bo aż 64 294. Oznacza to wzrost sprzedaży nowych aut z napędem MHEV aż o 34 831 w porównaniu do 2020 roku.
Na drugiej pozycji uplasowały się auta z napędem HEV (dwa silniki – elektryczny i spalinowy). Łącznie w 2021 roku sprzedano 57 882 auta tj. o 21 094 więcej niż w 2020 roku.
Łączna sprzedaż wszystkich aut z napędem alternatywnym w 2021 roku wzrosła o 81,6 proc. w porównaniu do 2020 roku. W szczególności największy wzrost o 118,2 proc. odnotowały samochody z silnikiem MHEV. Na drugiej pozycji uplasował się PHEV, wzrost o 105,9 proc. Z kolei na trzeciej pozycji mamy BEV ze wzrostem o 92,7 proc.
W Polsce w 2021 roku wśród wszystkich aut z napędem alternatywnym największy popyt miały dwa rodzaje napędów. Najwięcej tj. 46,4 proc. sprzedano nowych aut z napędem BEP, czyli pojazdów o napędzie akumulatorowym (całkowicie elektrycznym). Na drugim miejscu z 41,8 proc. w całym rynku aut alternatywnych uplasował się napęd HEV, czyli pojazdy o napędzie hybrydowym.
Oznacza to, że w Polsce sprzedano o ok. 50 proc. mniej aut z napędem alternatywnym, niż w UK.
We wszystkich krajach Unii Europejskiej zarejestrowano nowych samochodów osobowych z napędem alternatywnym w 2021 roku już 37,6 proc. Dla porównania w 2020 roku takich samochodów zarejestrowano tylko 22,4 proc. Oznacza to, że po drogach Unii Europejskiej w 2020 roku jeździł co 5-ty samochód z napędem alternatywnym, a w ubiegłym roku już co 3-ci samochód posiadał napęd alternatywny.
W 2021 r. hybrydowe pojazdy elektryczne stanowiły 19,6% wszystkich nowych samochodów osobowych zarejestrowanych w UE, w porównaniu z 11,9% w 2020 r. Duży wzrost sprzedaży odnotowały również pojazdy z napędem elektrycznym, które stanowiły 18,0% wszystkich rejestracji samochodów, z 10,5% udziału w 2020 roku.
Pierwsze miejsce w rankingu sprzedaży samochodów elektrycznych zajmuje Norwegia z 72 proc. Drugie miejsce zajmuje Szwecja z wynikiem 45 proc. Trzecie miejsce Niderlandy – 30 proc.
Z dużych krajów europejskich kolejne miejsca zajmują odpowiednio: Niemcy 25 proc., Wielka Brytania 15 proc., Francja 15 proc., Włochy 8,8 proc., Hiszpania 6,5 proc.
Polska sprzedała zaledwie 1,6 proc. Samochodów elektrycznych (BEV).
Według raportu IEA w 2021 r. sprzedaż pojazdów elektrycznych wzrosła ponad dwukrotnie do 6,6 miliona, co stanowi blisko 9% światowego rynku samochodowego i ponad trzykrotnie zwiększył swój udział w rynku sprzed dwóch lat.
Eksperci szacują, że obecnie na drogach na całym świecie łącznie jeździ już około 16 milionów samochodów elektrycznych. Zużywają one w ciągu roku około 30 TWh (terawatogodzin) energii.
Dla porównania tyle energii elektrycznej wytwarzają wszystkie źródła energii w Irlandii.
Liderem w zakupie nowych aut elektrycznych są Chiny. W 2021 roku sprzedano 3,4 miliona sztuk samochodów osobowych z napędem elektrycznym. Wynik ten jest blisko trzy razy większy niż sprzedaż takich aut na całym świecie w 2020 roku.
Podsumowując: Chiny, Europa i Stany Zjednoczone to dwie trzecie całego rynku samochodowego. Natomiast sprzedaż samochodów elektrycznych na tych rynkach stanowi aż około 90 proc.
Wyjątkowo w ostatnich dwóch latach na rozwój lub spadek sprzedaży miały istotny wpływ rezerwy podzespołów do nowych aut. Dlatego na rynku zastąpiło duże zawirowanie związane z brakiem aut, pomimo iż salony miały potencjalnych nabywców, opóźnienia nowych aut sięgały od kilku do kilkunastu miesięcy. Wskutek czego nastąpiło duże zwirowanie, o czym wspominamy w dalszej części raportu. Trzy marki takie jak Toyota, Audi, czy Kia przez ostatnie cztery lata zwiększały swój udział w rynku. Udział w rynku u pozostałych producentów odnotował wahania.
Największy procent udziału w rynku zanotowała japońska marka. Od 2019 roku na czele stoją bowiem modele Toyoty, której procent udziału w rynku z roku na rok stale rośnie. W 2020 roku był to wynik 13,19 proc., a w 2021 roku ta sama marka dominowała na rynku z udziałem ponad 15,3 proc. Dodatkowo koncern zadeklarował, że do 2035 roku Toyota w Europie osiągnie 100 proc. sprzedaż pojazdów zeroemisyjnych. Na drugim miejscu regularnie utrzymuje się marka Skoda, której wynik w 2021 roku spadł jednak do poniżej 10 proc. udziału w całym rynku, a konkretnie do 8,73 proc. W ubiegłym roku na następnych miejscach znalazły się kolejno marki: Volkswagen, Kia oraz Renault.
TOP 6 najlepiej sprzedawanych nowych samochodów w Polsce w 2021 roku według modeli H3
Poniżej przedstawiamy ranking sześciu najlepiej sprzedawanych, nowych aut osobowych w Polsce według modeli w 2021 roku w porównaniu do 2020 roku.
Najlepiej sprzedającym się modelem okazała się Toyota Corolla, która w 2021 roku łącznie zyskała 22 095 nowych nabywców, w tym ponad 18 tys. sztuk Toyot Corolla nabyły firmy. Oznacza to roczny wzrost sprzedaży o +26,2 proc.
Na drugim miejscu znalazła się Toyota Yaris z wynikiem 14 479 sprzedanych sztuk. Oznacza to mniejszą sprzedaż o -5,8 proc. w porównaniu do 2020 roku.
Trzecie miejsce na podium uzyskała Skoda Octavia ze sprzedażą 13 116 sztuk. W porównaniu do ubiegłego roku jest to spadek aż o 29,7 proc.
Czwarte miejsce uzyskała Dacia Duster z wynikiem łącznej sprzedaży 12 460 sztuk. Jest to wzrost o 7,7 proc. r/r.
Piąte miejsce uzyskała Toyota RAV4, która sprzedała 10 992 auta. Stanowi to 14,7 proc. wzrost r/r.
Na szóstym miejscu uplasowała się Skoda Fabia z wynikiem 10 605 i 12,6 proc. spadkiem sprzedaży.
Poniżej przedstawiamy ranking najchętniej kupowanych samochodów osobowych według modeli przez osoby indywidualne i firmy.
Lp | Model | Łącznie 2020 | Indywidulanie 2021 | Firmy 2021 | Łącznie 2021 |
---|---|---|---|---|---|
1 | Toyota Corolla | 17508 | 4064 | 18031 | 22095 |
2 | Toyota Yaris | 15378 | 6039 | 8440 | 14479 |
3 | Skoda Octavia | 18668 | 1633 | 11483 | 13116 |
4 | Dacia Duster | 11565 | 5761 | 6699 | 12460 |
5 | Toyota RAV4 | 9587 | 3257 | 7735 | 10992 |
6 | Skoda Fabia | 12135 | 2099 | 8506 | 10605 |
7 | Toyota C-HR | 8271 | 2945 | 6717 | 9662 |
8 | Hyundai Tucson | 6424 | 3684 | 5901 | 9585 |
9 | Kia Sportage | 4508 | 3632 | 4026 | 7658 |
10 | Kia Cee'D | 6024 | 1530 | 6077 | 7607 |
11 | Volkswagen T-Roc | 4761 | 3399 | 4090 | 7489 |
12 | Hyundai I30 | 3891 | 1492 | 6301 | 7793 |
13 | Volkswagen Tiguan | 6720 | 1851 | 4070 | 5921 |
14 | Skoda Superb | 6428 | 506 | 4851 | 5357 |
15 | Volkswagen Golf | 7340 | 753 | 4664 | 5417 |
16 | Renault Clio | 8615 | 969 | 4610 | 5579 |
17 | Ford Focus | 6594 | 759 | 4321 | 5080 |
18 | Fiat Tipo | 8744 | 1334 | 3858 | 5192 |
19 | Dacia Sandero | 4578 | 3627 | 1582 | 5209 |
20 | Toyota Aygo | 4819 | 3245 | 3755 | 7000 |
Z powyższego rankingu wynika, że niektóre modele takie jak: Toyota Corolla, Skoda Octavia, Kia Cee’D, czy Skoda Superb chętnie wybierane są przez firmy.
Zaś takie modele jak: Toyota Yaris, Dacia Duster, czy Dacia Sandero chętnie kupują osoby indywidualne. Jest to związane zarówno z wielkością aut, jak również ich ceną.
Należy również wyróżnić samochody osobowe o napędzie elektrycznym, które najchętniej były kupowane przez Polaków w 2021 roku. A są to: Nissan Leaf, BMW i3, Renault Zoe, Tesla Model 3,
Skoda Citigo-e. Czynniki decydujące o wyborze modelu auta elektrycznego: dane techniczne,
czas oczekiwania na auto, ilość i rozłożenie geograficzne stacji paliw ładujących.
W grupie modeli z największą sprzedażą 12 marek odnotowało w 2021 roku w stosunku do 2020 roku wzrost sprzedaży.
Największy wzrost ilościowy odnotowała Toyota Corolla ze wzrostem o 4 587 w 2021 roku do 2020 r.
Na drugim miejscu według wzrostu ilości sprzedaży nowych aut uplasował się Hyundai i30.
Trzecie miejsce zajął Hyundai Tucson. Kolejne miejsca według wzrostu sprzedaży nowych aut odnotowały: Kia Sportage, Volkswagen T-Roc, Toyota Aygo, Kia Cee’D, Toyota RAV4, Toyota C-HR oraz Dacia Duster.
Warto wyróżnić trzy modele, które znacznie przekroczyły swoją sprzedaż w 2021 roku w porównaniu do 2020 roku. Pierwszym z nich jest model Hyundai i30, który w 2021 roku sprzedał się w 7 793 sztukach, co stanowi ponad dwa razy większy nakład niż w roku 2020 – jest to aż o 100,3 proc. więcej sprzedanych aut w skali rok do roku! Na drugim miejscu uplasowała się Kia Sportage, której procentowy wzrost sprzedaży wyniósł 69,9 proc. Trzecie wyróżnienie możemy przypisać modelowi Volkswagen T-Roc, którego zmiana rok do roku wyniosła 57,3 proc. sprzedając się w 2021 roku w 7 489 sztukach.
Rejestracje nowych samochodów dostawczych do 3,5 tony. Ranking modeli – TOP 10
LP | Model | 2021 | 2020 | Zmiana % r/r | ||
---|---|---|---|---|---|---|
Ogółem | Udział w % | Ogółem | Udział | |||
1 | Renault Master | 10784 | 14,6 | 7449 | 12,5 | 44,8 |
2 | Iveco Daily | 6667 | 9 | 4289 | 7,2 | 55,4 |
3 | Fiat Ducato | 5247 | 7,1 | 6133 | 10,3 | -14,4 |
4 | Mercedes-Benz Sprinter | 5178 | 7 | 5873 | 9,8 | -11,8 |
5 | Ford Transit | 3345 | 4,5 | 3078 | 5,2 | 8,7 |
6 | Opel Movano | 2816 | 3,8 | 1520 | 2,5 | 85,3 |
7 | Peugeot Boxer | 2670 | 3,6 | 2884 | 4,8 | -7,4 |
8 | Toyota Proace City | 2483 | 3,4 | 1103 | 1,8 | 125,1 |
9 | Volkswagen Crafter | 2425 | 3,3 | 2290 | 3,8 | 5,9 |
10 | Ford Transit Custom | 2279 | 3,1 | 1778 | 3 | 28,2 |
RAZEM 1-10 | 43894 | 59,38 | 36397 | 61,2 | 20,6 | |
Pozostałe | 30032 | 40,62 | 23251 | 38,98 | 29,2 | |
RAZEM | 73926 | 100 | 59648 | 100 | 23,9 |
W tej grupie samochodów największym uznaniem w dalszym ciągu cieszył się Renault Master. Najwięcej, bo aż 10 784 tych aut znalazło nowych nabywców. Na drugim miejscu uplasował się Iveco Daily ze sprzedażą 6 667 aut, trzecie Fiat Ducato 5 247, Mercedes-Benz Sprinter, który sprzedał 5 178 aut dostawczych do 3,5 tony.
Ostatnie miesiące 2021 roku były wyjątkowe. Ograniczone dostawy części, zwłaszcza półprzewodników odnotowały praktycznie wszyscy producenci aut. Spowodowało to znaczne wydłużenie kolejek na odbiór nowych aut, pomimo zawartych umów i wpłaconych zaliczek.
Dlatego nastąpiło duże zawirowanie w rankingach pod względem pozycji marek i modeli aut.
Pandemia COVID-19 spowodowała, że większość firm nie udzielała promocji na nowe auta. A co ważniejsze znacznie ograniczyła terminowe wydawanie nowych aut z salonów.
Obecnie na niektóre modele samochodów osobowych możemy czekać nawet do roku i dłużej. Coraz większe opóźnienia w dostawach samochodów powodują, że rynek motoryzacyjny szuka awaryjnych rozwiązań.
Opóźnienia wynikają z niedoborów półprzewodników, w tym chipów. Największe problemy są z automatycznymi skrzyniami biegów, systemami multimedialnymi czy wyświetlaczami LCD. Teraz musimy także długo czekać na podstawowe wyposażenie, jakimi są tapicerki, czy felgi. Na liście brakujących elementów wyposażenia są też systemy monitorowania, podgrzewane fotele czy indukcyjne ładowarki do telefonów. Ale brakuje nawet stali do produkcji nadwozia.
Mówiąc wprost: im bogatsze wyposażenie, tym dłuższe oczekiwanie na auto. Problem dotyczy w mniejszym lub większym stopniu niemal wszystkich marek. W mniejszym stopniu jedynie tych, które wcześniej zrobiły zapasy, mają zdywersyfikowane dostawy lub lepiej skonstruowane umowy z fabrykami. Lepiej radzą sobie też ci producenci, których skala produkcji, a co za tym idzie zamówień podzespołów, jest największa.
Podsumowując najkrótszy termin oczekiwania jest na samochód z napędem benzynowym, a najdłuższe terminy są na hybrydy i elektryki. Oczywiście w każdym rodzaju marek trochę inaczej to wygląda. Dlatego warto indywidualnie rozmawiać ze sprzedawcami. Należy pamiętać, że obecnie żaden z producentów nie zagwarantuje określonego terminu odbioru samochodu.
Dopóki popyt na mikroprocesory ze strony innych branż, np. produkcji maszyn i urządzeń oraz sprzętu elektronicznego będzie silny, dopóty trudno mówić o większej stabilizacji na rynku półprzewodników – uważa Łukasz Ambroziak, analityk zespołu handlu zagranicznego Polskiego Instytutu Ekonomicznego.
Źródło: Business Insider
„Tradycyjnie ostatni kwartał roku to okres wzrostu zakupów samochodowych. Jednak w tym roku sprzedaż aut w październiku była niższa niż w czerwcu, lipcu czy sierpniu” – powiedział PAP Dariusz Balcerzak z Instytutu Samar.
Według Balcerzaka, problemy z dostępnością aut „na zamówienie” powodują też „czyszczenie” zapasów dealerów z aut dostępnych od ręki. Jak dodał wiceprezes Carsmile Michał Knitter, z tego też powodu, w 2021 roku nie było wyprzedaży rocznikowej samochodów.
Jak wyjaśnił, taka sytuacja jest efektem ograniczonej dostępności aut, co z kolei spowodowane jest zakłóceniami w światowych łańcuchach dostaw po poprzednich falach pandemii COVID-19.
Źródło: Forsal.pl
Według prezesa Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego Jakuba Farysia, opóźnienia w dostawach półprzewodników do fabryk wytwarzających samochody mogą potrwać co najmniej do drugiej połowy 2022 r., a sytuacja ustabilizuje się dopiero w 2023 roku.
Wskazał, że efekty są już widoczne od pewnego czasu. „Przede wszystkim znacznie wydłużył się okres oczekiwania na zamówione auto, bo każdy elektroniczny element wyposażenia w zamówionym samochodzie wymaga obecności półprzewodnika. To oznacza, ze im lepiej auto wyposażone, tym czas oczekiwania dłuższy. Obecnie to już średnio pół roku, a nawet, w niektórych przypadkach ponad rok” – zaznaczył.
Źródło: Business Insider
Rok 2021 był kolejnym trudnym rokiem w motoryzacji. Po pierwsze brakowało komponentów, po pewnym czasie zaczęło brakować samochodów a dodatkowo produkcja nowych znacząco się opóźniała. Biorąc pod uwagę przedstawione powyżej dane możemy śmiało twierdzić, że pandemia oraz sytuacja dostawców podzespołów za wschodnią granicą doprowadziła do spadków sprzedaży u dealerów, choć obronną ręką z kryzysu wyszły większe przedsiębiorstwa.
Niektórzy z producentów przekroczyli nawet założenia i przebili swoje wyniki z 2020 roku. Bardzo zauważalne stały się także paliwa alternatywne, których wzrost i coraz to większą ilość możemy obserwować na ulicach. Podpowiada to nam, w którym kierunku idzie infrastruktura i jak szybko się rozwija.
W 2040 roku na całym świecie ma być blisko 700 milionów zeroemisyjnych pojazdów, a dokładnie 677 milionów. Pomimo, iż trudno odnosić globalne sondaże tylko i wyłącznie do polskiego rynku, natomiast faktem jest, iż także w Polsce elektromobilność rozwija się bardzo dynamicznie.
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą lub podaniem nazwy wydawcy Marketing Relacji Sp. z o.o.