Z najnowszego wydania Licznika Elektromobilności wynika, że pod koniec maja 2025 r. po polskich drogach poruszało się 94 275 samochodów osobowych i użytkowych z napędem wyłącznie elektrycznym (BEV). Oznacza to wzrost aż o 42% w porównaniu z majem 2024 r. Równolegle rozwija się infrastruktura ładowania – przybyło nowych punktów, a największe ich skupiska to Warszawa, Gdańsk i Szczecin.
Od stycznia do końca maja 2025 r. liczba nowych rejestracji aut całkowicie elektrycznych wzrosła o ponad 14 tysięcy. To 46% więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Łącznie, wszystkie typy pojazdów elektrycznych – osobowe, dostawcze, ciężarowe i jednoślady – przekroczyły 200 tysięcy sztuk.
W szczegółach:
Równolegle z dynamicznym wzrostem liczby pojazdów, wprowadzane są nowe formy wsparcia dla nabywców elektryków – zwłaszcza ciężarowych. Programy dopłat do pojazdów oraz infrastruktury ładowania dla transportu ciężkiego spotkały się z dużym zainteresowaniem przewoźników. Jak podkreślają eksperci z branży, dalsze sukcesy w rozwoju zeroemisyjnego transportu będą ściśle zależne od dostępności ładowarek, szczególnie tych o dużej mocy.
Na koniec maja w Polsce działało 9 814 ogólnodostępnych punktów ładowania, co oznacza wzrost o 3% względem kwietnia. Dominują wolniejsze ładowarki prądu przemiennego (AC) – stanowią one 67% ogółu, natomiast szybkie stacje prądu stałego (DC) to 33%.
Dla porównania, rok wcześniej tj. w maju 2024 r. takich punktów było 6 910. Pokazuje to, że infrastruktura rozwija się równie szybko jak sama elektromobilność – choć eksperci podkreślają, że wciąż jest dużo do zrobienia.
#elektromobilność #BEV #autaelektryczne #ładowarkiEV #zeroemisyjność #transportprzyszłości #zielonatransformacja #OZE
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą lub podaniem nazwy wydawcy Marketing Relacji Sp. z o.o.