Według danych ze statystyk październikowych, Polska świętuje znaczący wzrost w przyjęciu pojazdów elektrycznych. Licznik Elektromobilności, uruchomiony przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) i Polskie Stowarzyszenie Producentów Aut (PSPA), raportuje, że w kraju zarejestrowanych jest łącznie 52 327 samochodów całkowicie elektrycznych (BEV). To imponujące zwiększenie o 55 proc. w porównaniu do analogicznego okresu w 2022 roku, co stanowi 18 912 dodatkowych pojazdów.
Na koniec października 2023 roku na polskich drogach poruszało się 90 902 samochodów osobowych z napędem elektrycznym. W tej liczbie 46 888 to w pełni elektryczne samochody osobowe (BEV), a 44 014 to hybrydy typu plug-in (PHEV). Segment samochodów dostawczych i ciężarowych z napędem elektrycznym liczył 5 464 pojazdy. Ponadto, rośnie również flota elektrycznych motorowerów i motocykli, osiągając liczbę 19 211 sztuk. Liczba hybrydowych pojazdów osobowych i dostawczych sięgnęła 639 382 sztuk, natomiast park autobusów elektrycznych wzrósł do 1 083 sztuk.
Wzrost popularności pojazdów elektrycznych idzie w parze z rozwijającą się infrastrukturą ładowania. Na koniec października 2023 roku w Polsce działało 3 166 ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych, obejmujących 6 378 punktów ładowania. Wśród nich 33 proc. to szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 67 proc. to wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy do 22 kW. W samym październiku uruchomiono 98 nowych stacji ładowania, co stanowi 219 nowych punktów ładowania.
Mimo nieco słabszego września, październik okazał się miesiącem znaczących wzrostów w praktycznie wszystkich kategoriach pojazdów elektrycznych. Park pojazdów zeroemisyjnych rośnie w tempie od 50% do 100% w porównaniu z rokiem poprzednim, co świadczy o rosnącym zainteresowaniu tą formą transportu.
Jednak napotkane wyzwania są niebagatelne. Nowy rząd staje przed zadaniem kontynuacji programu „Mój Elektryk” oraz koniecznością jego poszerzenia o dotacje dla pojazdów ciężarowych. Konieczne jest także dostosowanie się do wymagań rozporządzenia AFIR, obejmującego budowę stacji ładowania i tankowania wodoru dla pojazdów osobowych i dostawczych.
Podkreślając znaczenie elektromobilności w kontekście produkcji pojazdów zeroemisyjnych w Polsce, Jakub Faryś, Prezes PZPM, zaznacza potrzebę zapewnienia stabilnych dostaw taniej i zielonej energii dla przemysłu motoryzacyjnego.
Warto również zauważyć rosnące zainteresowanie elektrycznymi samochodami ciężarowymi, chociaż ich obecność na polskich drogach wciąż pozostaje symboliczna. Z prognoz wynika, że do 2035 roku park elektrycznych ciężarówek w Polsce może osiągnąć nawet 160 tysięcy sztuk. Jednak, aby to osiągnąć, konieczne będą subsydia, zmiany prawne, takie jak zniesienie opłat drogowych dla elektrycznych ciężarówek oraz rozbudowa infrastruktury ładowania wysokiej mocy.
Źródło: Managerplus
#OZE #Elektromobilność #Elektryki #Stacjeładowania
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą lub podaniem nazwy wydawcy Marketing Relacji Sp. z o.o.